Thursday 19 May 2011

UMNO BN TETAP MEMBELAKANGKAN ISLAM


Pemimpin sejak dahulu hingga kini konsisten menggesa dan menasihat Umno/BN sebagai kerajaan supaya kembali kepada Hukum Islam sepenuhnya dalam menyelesaikan kemelut jenayah, maksiat, ekonomi, politik dan semunya.

Namun nasihat dan pandangan ini tidak dipandang langsung oleh Umno yang terus berdegil tidak mahu tunduk kepada suruhan Allah dan Rasul S.A.W.

Semalam Presiden PAS Tuan Guru Datuk Seri Haji Abdul Hadi Awang sekali lagi menegaskan perkara yang sama.

"Sudah sampai masa bagi Kerajaan Persekutuan memperkasakan Mahkamah Syariah agar ia memainkan fungsi dan peranan dengan baik."

"Barisan Nasional (BN) ada kuasa, kenapa tidak selesaikan secara Islam. Kalau tak ada peruntukan sedia ada, boleh pinda Perlembagaan atau perkara berkaitan. Inilah cara paling bersih,'' katanya merujuk kepada isu fitnah terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Tuan Guru berkata demikian semasa ditanya media ketika beliau melakukan lawatan ke  tapak projek Kolej Universiti Insaniah (Kuin) di Kuala Ketil dekat Baling semalam.

Beliau menegaskan, kes jenayah yang melibatkan pelaku orang Islam misalnya perlu diadili mengikut peruntukan undang-undang syariah.

"Maknanya kalau kes jenayah, ia kena ikut prosedur undang-undang jenayah Islam, tak boleh ikut cara orang lain,'' jelasnya.
-Mutaligat-

No comments:

Post a Comment